Gezonde banaan-havermoutkoekjes

Banaan-havermoutkoekjes

Hoi allemaal!
Aangezien mijn gezonde “Snicker”-havermoutrepen erg in de smaak viel bij jullie, besloot ik om een andere gezonde havermoutsnack te creëren! Ik houd van simpele recepten met ingrediënten die niet al te moeilijk zijn, haha! In deze koekjes zitten maar 6 ingrediënten, en er valt eindeloos mee te variëren! Je kan deze koekjes zelfs met maar twee ingrediënten maken, namelijk banaan en havermout. Hoe makkelijk is dat?Banaan havermout koekjes

Ingrediënten, voor 7 koekjes
Twee (over)rijpe bananen
100 gram havermout
Één handje rozijnen
Twee eetlepels lijnzaad
Geschaafde amandelen, 20 gram
Kaneel, 1 theelepel

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snijdt de bananen in plakjes en prak ze met een vork. Voeg de havermout, lijnzaad, kaneel en rozijnen toe. Als je wilt kan je ook al wat geschaafde amandel door het beslag doen (laat dan wel een beetje amandel over om het later over de koekjes heen te sprenkelen)!

Verdeel het beslag op bakpapier in ongeveer 7 koekjes, van ongeveer 1 cm dik. Verdeel de (overgebleven) geschaafde amandel over de koekjes en druk het zachtjes aan. Zorg er voor dat er geen rozijnen uitsteken uit de koekjes, deze branden anders aan!

Banaan havermout koekjesBanaan havermout koekjes
Bak de koekjes voor ongeveer 20 minuten in de oven. Als de koekjes goudbruin zijn, dan zijn ze klaar! Je kan dan heerlijk genieten van de banaan-havermoutkoekjes :). Ik vind ze zelf heel lekker om als middagsnack te eten, of na het ontbijt als ik nog een beetje honger heb.

Let er wel op: de koekjes zijn zachter dan ‘normale’ koekjes: dat hoort zo! Zet de koekjes dus niet langer in de oven, anders branden ze aan. Deze koekjes horen knapperig te zijn aan de buitenkant en zacht en chewy aan de binnenkant.

Ik heb er voor gekozen om amandel en lijnzaad in de koekjes te doen om wat meer ‘bite’ te hebben en de rozijnen voor een extra zoet tintje, maar je kan natuurlijk zelf ook ingrediënten toevoegen die je lekker vind! Denk bijvoorbeeld aan cranberries, chiazaad of walnoten. Zolang je maar onthoudt dat het basisrecept 100 gram havermout en twee bananen is! Ik zou zeggen, leef je uit en maak de koekjes zoals je zelf helemaal wilt. 🙂 Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en welke eigen draai jullie er wellicht aan geven! Laat het vooral weten in de comments!

Liefs,

Lotte

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s