Milde curry met zoete aardappel en kurkuma

IMG_5446
Daar ben ik weer! Mijn laatste blogpost was alweer meer dan een jaar geleden. Ik schaam me er toch wel een beetje voor. Vandaar dat ik jullie wil belonen voor jullie geduld met dit heerlijke recept! Het is een milde curry met zoete aardappel en onder andere kurkuma en gember. Jum! En nog een leuk feitje: Dit gerecht zit vol met vitamine A en C. Een boost voor je huid en haar!

Ingrediënten (4 personen):
Grote zoete aardappel (ongeveer 500 gram, in blokjes gesneden van 1cm)
1 grote winterwortel (plakjes)
400 gram tomatenblokjes (blik)
2 witte uien (gesnipperd)
1 rode paprika
250 ml kokosmelk
1 eetlepel olijfolie
300 gram rijst

Kruiden
Stuk verse gember, 2 cm (fijngesneden of geraspt)
2 tenen knoflook (geperst)
1/2 theelepel kurkuma
1 theelepel komijn
1 theelepel Garam Masala (Indiase kruiden)
Snuf kaneel
Zout

Tip voor garnering:
Een beetje cashewnoten of blaadjes verse koriander!

Bereiding:
Verhit de olie in een wokpan of kookpan en fruit de uien en knoflook. Voeg de kurkuma, komijn, Garam Masala en kaneel toe. Meng het goed en voeg daarna de kokosmelk, tomatenblokjes en gember toe. Breng verder op smaak met zout.

IMG_5411
Kook de rijst volgens de verpakking.Voeg de aardappel, wortel en paprika toe. Laat het 15 minuten zachtjes pruttelen tot alles gaar is of tot hoever je het zelf wilt (ik vind zachte paprika het lekkerst).

En klaar is je curry! Ik vind deze echt heerlijk omdat het niet pittig is maar wel lekker kruidig. Vooral de saus is lekker, jummie!

En nog een paar gezondheidsfeitjes:
Gember helpt je lichaam ontgiften en is onder andere goed tegen een opgeblazen buik en misselijkheid. Kurkuma werkt ook reinigend en helpt onder andere tegen spijsverteringsproblemen, leverkwalen, infecties en koorts.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Eet smakelijk!

Geef een reactie

