Gezonde snickers: havermoutrepen

havermout reep snickers

Sinds 5 dagen probeer ik geraffineerde suiker zo veel mogelijk uit te sluiten van mijn voedingspatroon. Ik drink geen limonade meer, eet geen hagelslag meer op mijn brood en ik eet al helemaal niet meer een hele chocoladereep op. Ik merkte dat suiker veel invloed had op mijn gezondheid. Ik kreeg pijn in mijn buik en ik werd soms misselijk. Nu er al 5 dagen voorbij zijn, merk ik al verschil! Aangezien ik echt een zoetekauw ben en ik dus de chocoladereep moet vervangen, heb ik deze gezonde Snickers variant gemaakt. Super gemakkelijk om te maken en erg gezond! Wel zit er wat geraffineerde suiker in, doordat er pindakaas in zit. Maar de hoeveelheid is vele malen minder dan een normale chocoladereep. Ter vergelijking: in 100 gram Snickers zit 55 gram geraffineerde suiker, in pindakaas slechts 6,4 gram. Daarom zie ik het maar door de vingers! Wel zit er in deze variant van Snickers natuurlijke suiker, namelijk banaan en honing.

Ingrediënten (10 repen van 10 cm)
100 gram havermout
1 rijpe banaan
35 gram pindakaas (= maar 2 gram geraffineerde suiker!)
1 el rauwe cacaopoeder
30 gram honing

Keukenspullen
Een rechthoekige bakvorm
Vershoudfolie

Bereiding
Prak de banaan fijn met een vork. Voeg de pindakaas en honing toe en meng goed. Voeg daarna de 100 gram havermout en de cacaopoeder toe en meng tot een dik beslag.

Bekleed een rechthoekige bakvorm met vershoudfolie. Schep het mengsel in de vorm en druk goed aan. Vouw het folie over het mengsel heen, zodat het helemaal dicht is. Leg de bak vervolgens minimaal een uur in de vriezer.

Haal het na een uur uit de vriezer. Het zal nu goed stevig zijn. Snijd het in stukken. (vierkant, rechthoekig, alles kan) Hoe groot je de stukken wil, mag je zelf bepalen. Ik heb het in 10 kleine stukjes gesneden.

Bewaar de stukken, gewikkeld in plastic folie, in de vriezer of in de koelkast (in de vriezer zijn ze langer houdbaar). Ze zijn heerlijk als tussendoortje, maar je kan ze ook als ontbijt nemen, als energiereep! (Je moet hier dan natuurlijk wel een groter stuk van nemen dan het stuk op de foto.)

Tip: Voeg grofgehakte walnoten of pinda’s toe!

snicker gezond havermout IMG_4148

Eet smakelijk!

Psstt!
Als je deze repen lekker vond, misschien vind je deze banaan-havermoutkoekjes, bananenmuffins of deze gezonde mueslireep ook wel lekker. Klik op de foto om het recept te bekijken!

Banaan-havermoutkoekjes   Bananenmuffins   gezonde meesleep zonder suiker vegetarisch

10 gedachtes over “Gezonde snickers: havermoutrepen

Geef een reactie

