Zelf groenten kweken

IMG_2168Ik kweek sinds een jaar eigen kruiden en groenten. Ik vind het interessant om te zien hoe het groeit, en bovenal: het is biologisch en superlekker! Dit jaar heb ik een courgette- en een pompoenplant geplant. Gisteren heb ik voor het eerst een courgette uit eigen tuin gegeten. Om de courgette te vergelijken heb ik ook een courgette uit de supermarkt gekocht. In kleur en grootte verschillen ze echt heel erg!

plant7courgette kweken eigen tuin

Om te testen welke courgette nou lekkerder is, heb ik ze apart bereid. Ook heb ik nog iemand een blinde test laten doen. En de courgette uit de tuin heeft gewonnen! Hij was zachter en had meer smaak.

Wil je ook graag groenten kweken? Zo moet je het doen:
Koop een klein kasje. Ik heb het gekocht bij de Ranzijn voor 10 euro per stuk. (dacht ik) Deze moet je buiten zetten in de zon. Zo wordt het er binnen in goed warm en kunnen de zaadjes goed uitkomen. De zaden doe ik wel nog apart in een potje. Voor de potjes leg ik het zakje neer, waardoor ik kan zien wat er in het potje zit. Mijn konijntje Cherry vind het ook erg leuk zoals je kunt zien 😉
konijn groenten kweken       kas tuin cherry

Zodra de plantjes zijn uitgekomen en bijna niet meer in de kas passen, dan zet ik ze over in echte grond. Je kan ze ook in een grote bloempot doen als je bijvoorbeeld kruiden of bloemen teelt. Aangezien courgette en pompoenplanten erg groot worden heb ik ze in de open grond gezet.

plant4cherry

De pompoenplant word echt heel erg groot zoals je op de foto hierboven kan zien. Het word een hele lange steel die zijn eigen weg gaat. Uiteindelijk komen er gele bloemen aan de planten. Die van de courgette en pompoen lijken heel erg op elkaar. Daarna verdord de bloem en zal de vrucht zich ontwikkelen. Dit lukt niet bij elke bloem, soms vallen ze er van af. Hier kan je niks aan doen, je moet de natuur maar gewoon zijn gang laten gaan!

Het zijn wel eenjarige planten, dus als je ze wil blijven houden is het wel erg veel werk. Je moet ze dus elk jaar opnieuw planten.

Volgend jaar wil ik weer andere planten proberen. Fruit zoals aardbeien of gewoon tomaten. Deze gaan altijd wel op!

Hebben jullie al eens planten gekweekt? En ging dit goed?

 

Geef een reactie

