Zandkoekjes met jam

zandkoek jam

Gister had ik opeens heel erg zin in zelfgemaakte koekjes. Een vriendin had deze koekjes zelf ook gemaakt en ze zagen er wel heel erg lekker uit. Dus toen dacht ik: waarom zou ik ze niet zelf maken? Klik op lees meer voor het recept!

Wat heb je nodig? Voor ongeveer 25 kleine koekjes (7 cm doorsnee)

150 gram bloem
50 gram witte basterdsuiker
Snufje zout
Een zakje vanillesuiker (hiervan 5 gram)
100 gram boter
Jam (4 eetlepels)

Keukenspullen
Bakpapier
Houdbaarheidsfolie
Deegroller
Steekvormpjes naar keuze (2 verschillende formaten)

Meng de bloem, suiker, zout en vanillesuiker door elkaar heen. Voeg 100 gram koude boter aan het mengsel toe en kneed het tot een samenhangende bal. Wikkel het in de houdbaarheidsfolie en leg het 15 minuten in de koelkast.

IMG_3645

Leg de bal op een met bloem bestoven aanrecht en rol het deeg tot ongeveer 2 cm dikte. Steek met het grootste vormpje de koekjes. De helft van de uitgestoken delen, steek je ook nog met de kleinere vorm. Hierdoor blijft er een randje over. De binnenkant blijft dan over, maar deze kan je weer tot een bal maken voor nieuwe koekjes, of het gewoon zo in de oven doen.
Smeer de jam over de grote koekjes. Plak daarna de randjes erop. Dit was moeilijker dan ik dacht, want ze vielen steeds uit elkaar. Waarschijnlijk zal dit makkelijker gaan als je grotere koekjes maakt!

IMG_3660zandkoek jam

Ik heb voor verschillende smaken jam gekozen. Zo krijg je een leuk kleurenspel! Ik heb de smaken abrikoos, framboos, aardbei en kers. Ik heb van die kleine cupjes jam gekocht, van De Ruijter.

Leg de koekjes op een plaat met bakpapier. Bak de koekjes op 170 graden ongeveer 18 tot 22 mninuten. Houdt het wel in de gaten, het kan opeens heel snel gaan!

Laat ze als ze klaar zijn even afkoelen en dan zijn ze klaar om opgegeten te worden!

IMG_3691

Geef een reactie

